Tallinn Helsingi 2003
Tallinn Helsinki 25-27.juuli 2003
Albert, Margus, Bert, Eric
Saamislugu
Seikluse Tallinn-Soome saamislugu on tegelikult juba kaks aastat vana. Kunagi kui tõsisemalt
hakkasime merematkamisega tegelema käis loomulikult läbi ka mõte aerutada Soome. Sel ajal
oli see lihtsalt unistus, mis siis aastatega kasvas konkreetseks plaaniks.
Seda mõtet toitis omalt poolt ka Albert Kerstna, kes soovitas promoüritusena 2003 aasta
kevadel aerutada Soome koos grupi ajakirjanikega. Meie (Alar, Bert ja mina) arvates see eriti
hea idee ei olnud, sest: a) kevadel on suureks ohuks külm vesi ning b) kogenematutest
aerutajatest gruppi komplekteerides kohtad kindlasti ootamatusi. Meie kindel eelistus oli teha
asi sügisepoole suve ning väiksemas ringis. Võib öelda, et kevad 2003 oli aeg, mil plaan üsna
kindlaks kujunes.
Kui kevade algul kuulsime mõnede teiste plaanidest samasugune üritus läbi viia, siis kaalusime
tõsiselt kellegagi kätelöömist. Sellest siiski asja ei saanud ning nii hakkas kujunema
võimalikuks ajaks juuli lõpp-augusti algus. Samas teadsime, et see on meile ka kiireim
tööaeg, seega ühel hetkel oli vaja kindlasti teha kompromisse.
Käies mais Soomes kajakigiidide koolitusel, kohtusin inimestega, kes olid aerutanud Porkkalast
Naissaarele. Ütlesid, et muidu on tore, aga Eesti piirivalve ei luba Naissaarel jalga maha panna
ja kurjustab nendega kes seda teevad. Nüüd olid olemas inimesed kellelt nõu küsida.
Ettevalmistustega alustasime siiski alles juuni lõpul, tehes Berdiga retke Kakumäe sadamast
Pakri saarteni. Retke pikkus oli täpselt 50 kilomeetrit ning selle jooksul kordagi maale ei
astunud. Seiklusel osales ka Albert (õnneliku juhuse läbi, kuna oli eelmine päev helistanud ja
küsinud kuidas Soome aerutamisega lood on.). Aerutades kolmekesi tuulevaikses ilmas üheste
kajakkidega tekitas probleeme vaid istmik. Nimelt jäi tagumik nii kangeks, et jalad tahtsid ära
surra. Seega otsustasime Soome aerutamise läbi viia kahestel. Aega veel fikseeritud ei olnud.
Rääkisime omavahel vaid plaanist teha see juuli lõpul või augusti alguses.
Juuli esimesel nädalal tuli äraütlemine kliendilt üheks nädalavahetuseks. Soovisime retke teha
just nädalavahetusel, kuna uskusime, et laevaliiklus on siis hõredam ning Soome ranniku
polügonid ei ole nädalavahetustel kasutusel (soomlased kasutavad merd suurtükitule
harjutamiseks). Seega fikseerisime ajaks 25-28 juuli. Algselt neljapäevasena planeeritud
üritus kahanes ajapuudusel kolmepäevaseks. Siiski ei olnud aerutamise eesmärgiks kiirus, vaid
avastamisrõõm.
Margus Maksimov, meie grupi neljas liige, oli tegelikult loomulik seikluse kandidaat algusest
peale. Margusega oleme aerutanud koos väga palju ning Bert ja mina teadsime teda kui tõsist
tegijat, kellega hätta ei jää. Koos olime ka kaks aastat tagasi situatsioonis kus meid Kihnu alt
Vesta peale korjati. Kuna ürituse fikseerimine oli väga hilja (sisuliselt kaks nädalat enne
starti), siis oli Margusel kõvasti tegemist, et endale vabad ajad leida.
Oluliseks sündmuseks oli ka aerutamisretk koos Aivar Halleri ja Simmo Kikkasega 10-14.juuli.
Kui siiani olin mõelnud Soome retkest kui lihtsalt ühest asjast mille võiks ära teha, siis Aivari
usk pani meid kibekiiresti liigutama. Võib öelda, et pärast tagasitulekut Vaindloo saare
seikluselt (kus läbisime muuseas ka peaaegu 50 km Vaindloolt Mohnile ilma vahepeatuseta)
olime Berdiga ürituse ajas ja marsruudis üsna kindlad. Algas kiire ettevalmistus.
Ettevalmistus
Sisuline ettevalmistus algas 15. juulist, peale tagasitulekut Vaindloo seikluselt. Kirjutasin
Soome inimesele, kellega koos olin käinud giidide kursustel. Kahjuks oli Esa puhkusel nii, et
temalt abi ei saanudki. Õnneks sain aga kätte Juha, kellel olid kaardid elektroonilisel kujul
olemas. Ta andis lahkelt CDd ning seega võisime marsruudi kokku panna. Sama kergelt käis ka
Soome piirivalve kohta info hankimine. Internetist oli kõik vajalik kättesaadav – kirjutasin
kasutamiseks üles Porkkala piiripunkti numbrid ja koordinaadid.
Kõige suuremat takistust nägime Eesti Piirivalves. Teadsime, et Piritalt startides me
ebasoodsatel ilmastikutingimustel Porkkalani ei aeruta. Samas teadsime ka, et olles läbinud
passikontrolli Pirital, ei tohi enam Eestis maale tulla – seega Naissaarel ööbimine oleks olnud
illegaalne. Pärast mitmeid äraütlemisi Piirivalve erinevatelt instantsidelt (palusime luba
Naissaarele minna pärast piirikontrolli) olime üsna masenduses. Sekka olime saanud ka ühe
jaatava vastuse (ilmselt teadmatusest) ning otsustasime Piirivalvet enam mitte tülitada ja asja
lihtsalt ära teha.
Päev enne starti helistati Piirivalvest ning teatati, et ikkagi ei ole lubatud Naissaarele enam
jalga tõsta, aga….pakuti välja suurepärane võimalus – aerutage Naissaarele ja me teeme
passikontrolli teile seal! Meile oli see super! – esiteks ei pidanud me enam startima Piritalt,
mis tegi esimese päeva oluliselt lühemaks, teiseks saime rahulikult Naissaarel ringi vaadata,
mitte end kivide vahel peitma. Kokkulepe jäi, et Piirivalve kaater on 4:45 laupäeva hommikult
Naissaare sadamas ja seal teeme piirikontrolli täpselt kell 5:00. Väike tagasilöök oli see, et ei
saanud startida Naissaare põhjatipust vaid 5km lõuna poolt (sadamast).
Igaks juhuks leppisime kokku ka saatepaadis. Nimelt kartsime, et üheks probleemiks saab
laevateede ületamine. Hoolimata ühele kajakile paigaldatud radaripeegeldajast Mobir,
kartsime, et halva nähtavause korral jääme laevadele jalgu. Kuna jahiomanik Valdek oli
plaanimas Soome minekut, siis leppisime kokku, et ületame laevateed koos. Tema pidi
tegema passikontrolli eelmisel õhtul ning ootama meid hommikul umbes 6:00 Naissaare
põhjatipu lähedal.
Bert võttis enda teha toidumenüü ning toidud ostsime eelmine päev. Eelmise päeva õhtul oli
tunda sellist mõnusat ekspeditsiooniärevust. Asjad olid koos, kajakid olid üle vaadatud,
meeskond oli oma jah sõna öelnud – jäänud oli vaid asi ära teha. Marsruut oli samuti kindlaks
määratud, vaid täpne kajakkide laevalesaamise kord Helsingis oli paika panemata.
Esimene päev 25.juuli
Hommikul käisime ja saime veel hunniku asju. Nokialt saime kaks 5100 telefoni, et sidet
pidada. Tehnoturust võtsime igaks juhuks VHF saatjad (kanalid: 10 – kalamehed, 16 – üldine
hädaabi, ja 74 Soome piirivalve info). Alfa GPSist saiime Magellan Sportrak GPS seadme.
Ostsime ka merekaardi (Tallinn- Helsinki) ja tegime veekindla värvipaljunduse. Aivarilt saime
selga veel ühe profivesti täisvarustuses. Alberti ja Marguse ülesandeks jäi nende isiklik
varustus ning kohaletulek. Kogu varustus on lõpuks koos.
14.45 – start Kakumäe sadamast.
Kohale tulid Molodjoš Estonij esindajad. Randa viis meid Alar. Kohal oli ka Üll. Jõudsime randa
täpselt kell 14:00. Pakkimine kajakkidesse läks väga libedalt – asju oli hämmastavalt vähe.
Tuul oli põhjast ca 2m sekundis, hiljem pöördus itta. Päikesepaiste, maa kohal paistsid
äikesepilved.
16.15 – jõudsime Naissaare lõunatippu.
Täna on kilometraaz suhteliselt vähene, kuna peame aerutama vaid Naissaare sadamani. Kiire
peatus liivarannal. Siis liikusime edasi. Bert vahetas Margusega kohad (Margus ette, Bert
taha). Lühikesel otsal läks Marguse-Berdi kajakil tüüripael katki. Parandasin selle sõlmimisega
veepeal olles. Seejärel vajus longu Mobir. Olime sunnitud tüüri veest välja tõstma ja dekile
kinnitama (radaripüüdja oli kinnitatud tüüri külge). Seega Berdil tüüri viimasel kilomeetril ei
olnud. Kurtis, et kajakk pöörab tuulde. See pole ka mingi ime.
17.15 jõudsime Naissaare sadamasse. Külastuskeskuse tädi juba teadis meie seiklusest ja
raha telkimise eest ei tahtnudki!!! Laagriplatsil kihab sipelgatest. Vesi Naissaare all on ca 20
kraadi (uskumatu, teades, et samal ajal on randades ca 13-15 kraadi). Umbes kell 20.00
pannakse lähedalasuvas söögitelgis muusika peale – tundub,et see saadab meid hommikuni…
Kell 20.16 sõidab meist mööda punane rong. Proovime rongile joosta, kuid peale meid ei
võeta. Käime siis jala väikese ringi Naissaarel vaatamas miiniladusid. Meeletu sääskede parv
saadab meid kogu tee. Mängin uue Nokia telefoniga – miiniladudes kolistades tundub telefonis
sisalduv taskulamp väga hea lisa olevat. Laagrisse jõuame umbes 22:00. Paneme Berdiga
GPSidesse kogu järgmise päeva koordinaadid sisse ja kontrollime, et navigeerimine töötab.
Homne äratus 03.30. Päike tõuseb gps järgi samuti kell 03.30. Margus muretseb oma kajaki
esimese kargoruumi hermeetilisuse pärast – homme plaanib vist teipida. Kergelt annab tunda
Marguse ranne – tõmbas liigse kiirustamisega randme ära.
Telki kobime 22:45. Pidu söögitelgis on juba täies hoos. .. Bass matsub kõvasti.
23:30 – ikka üleval: telefon on kasulik – mõõdan telgis muusika tugevuseks 87db. Maga nagu
diskosaalis. Telefoni taskulamp on kah hämmastavalt võimas – telgis ajab asja väga hästi ära!
Ja saan teada,et telgis on 21 kraadi (samuti telefonilt). Kuna telgis magamisest midagi välja ei
tule otsustame telgid maha jätta ja kaugemale randa magama kobida. Albert otsustab telki
jääda.
Teine päev 26.juuli
Äratus oli kell 03:30. Muusika laagris veel mängib. Tundub, et natuke vist isegi on magatud.
Olemine oli tegelikult väga reibas – eks adrenaliin on sees ja suur tahtmine juba teele asuda
kah. Ärgates mõistsime, et ilm saab meie ürituseks väga sobiv olema. Hommikusöögiks
herkulopuder moosiga. Natuke muretsesime piiriületuse pärast – kas piirivalvurid ikka tulevad.
Piirivalvurid olid õigel ajal platsis ja varsti ilmus silmapiirile ka Valdek. Piirikontrolli läksime
05:00. Piirikontroll lõppes kell 05:35. Peab tunnistama, et piirivalvurid olid meie ettevõtmise
suhtes väga mõistvad. Aitasid vajalikud paberid vormistada ja paljundada. Piirikontrolli
läbisime kajakkides istudes. 05:35 alustasime siis aerutamist Soome suunas. Eelnevalt olime
otsustanud, et aerutame 50 min ja puhkame 10. Iga täistund alustame järgmist
aerutamisseanssi.
Esimese peatuse tegime 06:50. Olime jõudnud ca 2 km kaugusele Naissaare põhjaosast. Sealt
helistasin ka Porkkala piirivalvesse. Vastus Soomlastelt – tervetuloa. Soomlastega on kerge
asju ajada! Eeldatav kohalejõudmise aeg ca 14:00. Esimesel peatusel külastas meid ka üks
hallhüljes, uudistas meid päris kaua, siis sukeldus ja tuli kaugemal jälle välja. Valdek jõudis
meile samuti järele – arvas, et soodus ilm kestab kuni 10:00ni. Ilm: kerge lõunakaarte tuul,
päike, üksikud pilved.
Järgmise peatuse tegime 7:50 ja nii iga tunni järelt. Sellise 50+10 tsükli võtsime otseselt üle
jalgsimatka kogemusest. Teadsime, et fikseeritud peatused aitavad tegevust kontrolli all hoida.
Kui oled värske, hoiab see sind ülepingutusest ja sunnib vahepeal sööma, kui oled väsinud
aitab hoida peatused konkreetsetena. Esimene tund kulus soojenduseks, teine oli mõnus
aerutamine, kolmas ja neljas tund olid sellised valutunnid, kus siis erinevad kohad valutavad ja
väsivad, sealt edasi saabub rutiin – aerutamine ei ole kerge ega raske, lihtsalt aerutad.
Margus ja Bert said oma rütmi kohe kätte. Meie Albertiga otsisime aerutamisrütmi natuke
kauem – Albert eelistas tõmmata lühemalt, mina pikemalt. Lõpuks vist surusin oma rütmi
peale.
Laevateede lähedusse jõudsime kolmandal aerutamistunnil. Silmapiiril oli 5 laeva kellega meie
kursid ristusid. Nähtavus oli üsna hea, kuigi soojast ilmast oli üleval kerge uduvine.
Hämmastav on ka see, et laevamootorite müdin kostab tõeliselt kaugele. Peatuse ajal
arutlesime, et udus oleks päris huvitav mõistatada kustpoolt see laev nüüd läheneb. Selgelt
aitas Valdeku purjeka lähedus – laevad muutsid lähenedes silmnähtavalt oma kurssi. Umbes
neljanda aerutamistunni lõpuks hakkas silmapiiril paistma Porkkala majakas. Natuke olin
muretsenud koordinaatide paikapidavuse pärast – olin ju mõõtnud need elektrooniliselt
kaardilt. Eelnevad kogemused vene kaartidega olid, et GPSi koordinaadid on täiesti metsa.
Õnneks oli kõik meetripealt õige. Porkkala majakas paistis täpselt õiges suunas.
Enne majakat jätsime hüvasti Valdekuga – tema läks otse Porkkala piirikontrolli, meie tahtsime
kindlasti ka majaka juures ära käia. Majaka juurde jõudsime täpselt kell 12:00. Seega olime
aerutanud 5 tundi ja 25 minutit. Väsimus oli tunda, kuid minek oli väga kerge. Võrreldes, meie
Kakumäe-Pakri retkega, mis kestis 8 tundi oli ülesõit kukepea!!!
Porkkala majaka juures oli väga palju hülgeid. Tegime majaka ees pilti, kuid kaldale ei läinud
vaid võtsime suuna Porkkala piiripunkti. Kui siiamaani olime navigeerinud avamerel, siis nüüd
oli meile kõigile uueks kogemuseks saarterägastikus navigeerimine. Eestis analoogilisi saari ei
ole – navigeerimine on kompassi ja kaardi abiga üsna kerge. Soomes on vaja täpselt aru saada
kus oled, vastasel juhul eksid teelt. Giidikursustel olnuna oli mul kogemus Soome saaristost
olemas. Teadsin mida oodata ja olime valmistunud. Sajatuhandese mõõtkavaga kaart oli liiga
üldine täpseks navigatsiooniks. Õnneks oli meie GPS ilusti töökorras ning eelnevalt
väljamõõdetud koordinaadid paikapidavad. Seega aerutasime põhiliselt GPSi järgi.
Umbes kell 13:45 jõudsime Porkkala piiripunkti. Valdek oli kah alles sinna jõudnud. Selleks
ajaks olime ühtekokku aerutanud natuke üle seitsme tunni. Tänu taganttuulele oli tempo väga
hea – GPS näitas kiiruseks 9-10 km/tunnis. Läbinud olime umbes 50 kilomeetrit. Kaardilt
mõõdetud ning tegelik kilometraaz tavaliselt ei ühti. Tegelik on pikem tänu
navigatsioonivigadele, tuule mõjule ning vajadusele aerutada ümber saarte ja madalike.
Esimene uudis Porkkala neemel oli see, et piirivalvur oli väga sõbralik. Teine uudis oli, see, et
ta teadis, täpselt kust me tulime, millal ja kustkaudu. Ja kolmas uudis, et Porkkala majakas on
suletud piirkond (hülgekaitseala) ning sinnamineku eest määrab ta mõlemale kajakikaptenile
halduskaristusena hoiatuse. Karistus on aktiivne kaks aastat ning mõjub raskendava asjaoluna
kõikidele muudele Soomes saadavatele karistustele. Selgitame, et meil ei olnud mingit infot
selle kohta, kuid ta on oma otsuses kindel. Karistuse saan mina ja Margus (mina olin ju tõesti
vastutav, aga Marguse suhtes on asi ülekohtune). Ei saagi aru, miks peaks Margus selle
karistuse saama. Samas palub piirivalvur kõikidele tulevikutegijatele teatada – Porkkala
majakas on suletud piirkond, seal ei ole lubatud aerutada ilma loata.
Piirikontrollis pikutame natuke, kinnitame keha, jätame teistkordselt hüvasti Valdekuga (kes
sõidab edasi Helsingisse) ning alustame aerutamist Stora Svärtö saarele. Stora Svärtö on
saar, mis on avalikuks kasutamiseks kõigile Helsingi elanikele. Kui valdav enamus saari on
erakätes, siis osa saari on kujundatud puhkekeskusteks. Ühele sellisele suundumegi.
14:22 oleme väikese ekslemise järel õigele saarele jõudnud ning sätime öömajale. Saar on
kivine, kuiv ning üsna kõrge. Vett me saarelt leida ei looda. Käime ujumas ning viskame
korraks päikse kätte pikali. Hetkega uinume ja praeme end kuival kivil umbes kaks tundi. Ühel
hetkel hakkab Margus tegutsema – paneb makaroniroa vee priimusele ning alustab telgi
ülespanekut. Läbi une kuulen ja näen, et Margus teeb lõket, tundub kuidagi sürrealistlik ja kui
ärkan näen, et Margus jookseb kustutama priimuse ümbrust. Kuiv sammal kivil oli gaasist tuld
võtnud ja põlema hakanud. Margus proovib kustutada pinnast paljaste kätega. Torman samuti
ligi ja kallan osa joogivett põlevatele kohtadele. Meie pingutused tunduvad mõjuvat. Siis
toome veel merevett, et kõik korralikult läbi leotada ja seame priimuse üles puhtale kivile.
Samal ajal ärkavad ka teised – neile on meie väike saaresüütamine täielik üllatus. Õhtu
veedame kaarti uurides ning sätime vaikselt magama. Panen GPSi Länsiterminaali
koordinaadid ning näen, et see on linnulennult 32 km kaugusel. Kavatseme varakult magama
heita. Plaanime tõusta kell 4:00, et laevale jõuda.
Umbes kell 20:00 näeme Eesti lipuga jahti mööda sõitmas. Kuna on tuulevaikus siis liigub see
mootoriga. Natukese aja pärast tuleb sama jaht tagasi. Karjume kaldal, aga tundub, et nad
meid ei kuule. Lõpuks kui jaht on päris lähedal hüüab keegi: „jaa-jaa, oodake, kohe tuleme
kaldale“. Kuigi oleme vaid pool päeva Eestist ära olnud tundub eestlaste nägemine tore.
„Emeraldi“ meeskond on jällegi meile nii-öelda pooltuttavad. Tundub, et kui kaks eestlast
kokku saavad ja viitsivad natuke rääkida, siis leitakse igal juhul ühine tuttav. Tuleb välja, et
Kipper’i nimelise firma omanikud tegelevad jahirendiga. Peamiselt veavad inimesi Naissaarele.
Samas kuulub neile ka Paatsalu puhkekeskus, kellega SEIKLEJA.COM teeb väikestviisi
koostööd. Naudime jahiomanike õlut ning jutustame maast ja ilmast. Hilja õhtul käime ära ka
jahi pardal. Jaht on ehe – 6 magamiskohaga, võtab peale kuni 16 inimest. Vaatame
merekaarte 1:50 000’le. Sellest on tublisti abi homse marsruudi valikul. Seltskond on
tiirutanud Hanko lähedal saaristos juba üle nädala ja meie väiksest ettevõtmisest Soome laht
ületada ei ole nad midagi kuulnud. Magama saame peale südaööd. Äratus on plaanis kell 4:00.
Kolmas päev 27. juuli
Ärkan Marguse helistamise peale kell 5:30. Öösel on tublisti vihma sadanud. Ajame end üles
ning keedame herkuloputru. Seejärel varustus kokku ning minema saame natuke enne kella
seitset. Ees ootab linnulennult 32 kilomeetrit. Eeldatavalt tuleb päevane aerutusmatk kokku
umbes 40 kilomeetrit. Enne kui minema saame täidab Bert veel veeanuma. Olin ju joogivee
tulekustutuseks maha kallanud. Saare vesi on kahjuks soolaka maitsega. Joomiseks see ei
sobi, küll aga lõunase supi tegemiseks. Stardime kell 7:15.
Aerutame kirdesse, üsna tugev tuul puhub otse vastu. Aerutamisel hoidume saarte lääne- ja
loodekülje varju. Saarte varjus on aerutada mõnus. Laine on olematu ning ka tuule eest oleme
ilusti varjatud. Umbes kella üheksast tuule suund muutub. Tuul puhub nüüd idast. Idatuul
tuleb merelt ning toob kaasa suurema laine. Alates Hästö saarest tuleb aga teha pikemaid
ületusi, kus idatuule eest kaitse puutub. Laine tõuseb kohati 1,5 meetri kõrguseks. Aerutame
umbes 3,5 tundi – vahepeal saarte taga varjus, aga peamiselt tuultele avatud veel. Margusel
hakkab ranne tugevamalt valutama. Järgmisel peatusel otsustab Fastum geeli peale määrida.
Lõunapeatuse teeme kell 11:00 Gasgrundi lähedasel laiul. Aerutada on jäänud veel umbes 12
kilomeetrit. Nüüd on juba täiesti kindel, et sadamasse jõuame igal juhul õigel ajal. Teha on
veel kaks pikemat lainele avatud ületust, siis tuleb mõelda kuidas sadamasse sisse saame.
Täpne kaart Helsinki kohta meil puudub. Lõunaks on supp, leib ja küpsised. Jook on sisuliselt
otsa saanud, peame läbi ajama supiga. Puudu on täpselt see osa, mis läks tule kustutamiseks.
Sadama suunas stardime kell 12:37. Kuna ei oska hinnata aega, kaua meil Helsinkis paatide
väljavõtmiseks kulub peame paremaks jõuda kohale pigem varem kui hiljem. Alguses hoiame
saarte varju, seejärel jälle kurss otse kirdesse, Melkki saarele. Laine on enam vähem sama,
aga lõpu lähenedes ei tundugi enam nii paha. Melkkil teeme peatuse ja arutame kuidas
soovime Länsisatamasse siseneda. Minu soovitus on siseneda ida poolt. Margus soovitab
ligineda mööda kallast läänest. Jälgides laevaliiklust jõuame järeldusele, et sadamasse tasub
aerutada võimalikult otse laevateede kõrvalt. Täitsa Länsisatama suudmes seisab kruiisilaev
Norra printsess. Kajakist vaadates mõjub ta hiiglasena, aerutame otse tema külje alt läbi.
Sadama ees on üldse laevaliiklus väga vilgas. Õnneks näeme veel ühte seltskonda kajakkidega
– laevajuhid peaksid seega meiesugustega harjunud olema. Kajakkide nägemine annab
julgust juurde. Ohtrad laevad tekitavad üsna kõrge ja terava lainetuse, mis kaidelt tagasi
peegeldab. Kajakiga ei ole teha muud kui neist täiega läbi aerutada. Margusel tuleb täpselt
sadama ees augukate lahti ning mitu korda lööb vett sisse. Peatuda kahjuks ei saa kuna oleme
täpselt laevateel. Jätkame aerutamist. Margus sulgeb katta kui oleme ohust väljas.
Kajakid plaanime välja tõsta Länsisatama siseosas. Tean, et seal on jalakäijate rada ning
redelid, mida saame kasutada kaile ronimiseks. Kajakid plaanime tõsta kaile
koormakinnitusrihmadega. Kindlus puudub, kas suudame kajakke üldse liigutada. Umbes
poolel teel sadama lõppu hakkab sadamast lahkuma Tallinki Autoekspress. Hoiame võimalikult
kai äärde, kuid kiirlaeva lahkumine tundub siiski hirmuäratav. Hüüan Berdile, et ta liiga kai
ligidale ei hoiaks, tekkiv laine võib kajaki vastu kaid paisata. Õnneks lahkub kiirlaev aeglaselt.
Tallinnast lahkumisega ei saa seda minekut võrreldagi. Ohtlikke laineid ei teki.
Järgmiseks aerutame lähedalt mööda Länsisatama dokis seisvast hiigelkruiisikast (nime
kahjuks ei tea). See jätab tõsiselt võimsa mulje – nagu mäe alla oleks aerutanud. Edasi
jõuamegi kajakkide väljatõstmispaika Länsisatama lõpus. Näeme veel ühte kajakki, kes on
sisenenud teiselt poolt – ilmselt saab ligi ka jahisadama poolt läbi tunnelite. Oleks seda
teadnud oleks arvatavasti sealt tulnud. Albert ütleb kindlalt, et see tee on olemas.
Paadid on rasked, kuid kahe mehega siiski tõstetavad (hinnanguliselt kaalub kajakk koos
varustusega ca 100 kg). Esmalt ronib mööda 2 m redelit üles Albert. Margus kinnitab meie
kajakile koormarihmad seejärel ronin välja mina. Kahekesi sikutame kajaki üles. Tuleb raskelt,
kuid ikkagi tuleb. Järgmiseks tuleb üles Margus, mina ronin alla ja panen Berdi kajakile rihmad
külge. Siis Bert üles. Teine kajakk tuleb juba kergemini. Albert toetab aeru kai ja kajaki vahele
– ei teki ka sellist nõmedat kriipimist.
OLEME OMA KAJAKISEIKLUSE LÕPP-PUNKTIS! Kell on 15:00. Sadamani on siiski ümber
akvatooriumi umbes kilomeeter maad. Laseme lähedalasuvatel tumedaverelistel soomlastel
(kes soome keelt küll ei räägi) meist pildi teha, pakime varustuse kajakki ning asume
viimasele jalgsiteekonnale. Kandmine osutub raskemaks kui esmalt arvata oli. Ise lootsin, et
ärasöödud toit ja joodud vesi vähendavad kajakkide kaalu, nii et neid vabalt tassida saab.
Kajakid on siiski piisavalt rasked. Tassime neid umbes 100 meetri kaupa. Koormarihmad
soonivad õlgadesse nii, et tekivad verevalumid.
Sadamasse jõudsime umbes kella viieks. Kilomeetri läbimiseks 2 tundi!!! Kui me kajakkidega
tulime oli vastutulijatel nalja nabani. Margus rääkis Tallinki piletimüüjaga ning jõudis
kokkuleppele, et siseneme otse autoväravast. Soome piirivalvurid näitasid jälle ülimat
vastutulelikkust ning lasid meid otseväravatest laeva rambini. Ei pidanudki tassima mööda
pikka autode sisenemisteed. Sisuliselt olime kohal. Ootasime rahulikult laeva. Ainuke
probleem oli meid ümbritsev tugev higi ja soolase vee hais. Otsustasime, et ei lase sel end
häirida. Piiritsoonis oli ka kaugsõidu autojuhtidele mõeldud majake kus sai natuke pesta ja
riided vahetada.
Laev pidi väljuma kell 20:00. Alus oli autodest üsna tühi. Seega tassisime kajakid otse
väljapääsu ava juurde. Nüüd olime lõpule juba üsna läheda. Laevas lubasime väikese õlle,
vaatasime saari kust tulnud olime ning pugisime kõhu head ja paremat rootsi lauas täis. Peab
tunnistama, et Soome saaristo tundus laevalt erinev võrreldes varasemate kordadega – kuidagi
väiksem ja lähedasem. Bert tuli välja suurepärase ideega, korraldada maksuline reis igal
aastal umbes samal ajal. Grupp on kuni 10 inimest. Gruppi saadab turvapaat. Kaasa saaksid
kliendid, kes on läbinud koolituse ning osalenud kajakiseiklusel. Vaatame kas saab asja.
„Romantika“ jõuab sadamasse kell 22:15. Ootame kuni autod on lahkunud ning kanname
kajakid välja. Piiriületus möödub komplikatsioonideta. Meile on vastu tulnud Alar, Kairi ja
Anneli. Avame väikese sampuse, õnnitleme üksteist, pakime asjad bussi. Seiklus on lõppenud.
Mõned faktid.
Osalejad:
Bert Rähni – seikleja.com kajakigiid. Aerutab ja veab gruppe kogu suve. Mägimatkaja
Margus Maksimov – harrrastusaerutaja. Aerutanud seikleja.com meeskonnaga koos mitu
aastat. Mägimatkaja
Albert Kerstna – harrastusaerutaja. Aerutanud kajakil enne Soome ületust umbes 100
kilomeetrit.
Eric Hints- Seikleja.com kajakigiid. Aerutab giidina läbi suve. Mägimatkaja.
Läbitud kilomeetreid:
1päev: 12km Kakumäe sadam – Naissaare sadam
2päev: 55km Naissaare sadam – Porkkala majakas – Porkkala neem – Stora Svärtö
3päev: 40km Stora Svärtö – Helsinki
Kokku distants: 107 km.
Ajakava:
1. päev 25.juuli
14:00 kogunemine Kakumäel
15:00 start
16:15 Naissaare põhjatipp – peatus
16:45 Naissaare sadam – ööbimine
2.päev 26.juuli
03:30 äratus
05:00 piirikontroll
05:35 start
06:35 Naissaare põhjatipp
12:00 Porkkala majakas
13:45 Porkkala piiripunkt
14:22 Stora Svärtö
3.päev 27.juuli
07:15 start veehankimisele
07:37 start Helsingi suunal
11:00 lõuna Gäsgrundi lähedal
12:37 lõuna
15:00 Läänesadam
17:00 Tallinki väravas